tisdag 17 januari 2012

"Världens godaste Musli"

"Den absolut godaste muslin är en hemmagjord som jag gör väldigt ofta.
Du måste prova!
Du måste göra den om du tycker om musli, den är såååå god.
Har haft receptet som inlägg förrut, men nu kommer det igen.
Lyxig Musli

Ca 400 gram Musli

  • 5dl rågflingor
  • 5 dl havregryn
  • 100 g mandel, valnötter el cassewnötter el blanda olika sorter
  • 2 dl solroskärnor
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl linfrö
  • 1 dl råsocker
  • 2 dl vatten
  • 5 msk neutral matolja (inte olivolja)
  • 2-3 dl mjuka russin
  • eller annan torkad frukt du gillar
Hacka nötterna grovt. Lägg hacket i en rymlig bunke tillsammans med rågflingor, havregryn, solroskärnor,linfrö och kokosflingor. Vänta med russinen. Rör runt. Vänd ner sockret och rör om igen.



Värm ugnen till 200 grader. Blanda vatten och olja och stänk detta över blandningen i bunken.
Krama lite lätt med handen så att fukten tränger in. Bred sedan ut det hela i en lätt smord stor långpanna.
Sätt in långpannan i ugnens mittläge i 20-30 minuter. Du får passa muslin under tiden, så den inte blir bränd. Rör om ibland, så den blir jämt rostad.

Låt den sedan kallna. Blanda ner russinen och lägg i muslin i en rymlig tät burk. Du kan även ha i torkad frukt!


Så god med naturell yoghurt.

Min absoluta favorit när det gäller frukostar. Äter kilovis denna musli under vår och sommar, så nu idag gjorde jag en laddning igen!

Lycka till!

Ha en skön kväll. Kram Mimmi



6 kommentarer:

  1. Mmmm så gott, jag älskar musli.. Den måste jag prova att göra! Tack för tipset :) Ha nu en fin Onsdag, Kram Tilda

    SvaraRadera
  2. Denna brukar jag göra, vet inte om det är sen ditt recept tidigare, men god är den. Jag utesluter kokos och byter ut russinen mot annan torkad frukt. Mycket godare med hemlagad müsli och känns som det är nyttigare också.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Vad härligt att kunna kommentera igen. Jag fick tipset om att göra ett pop up fönster för kommentarerna så nu verkar det funka hos mig med.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Hej Mimmi!
    visst är det gott med hemgjord musli. Har ett recept som vi använder också. Jättegott. ;)

    Ha en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Låter gott, ska jag allt testa.
    Tack för receptet, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! spar det i min lilla bok ;) kramiz Jessica

    SvaraRadera

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi