torsdag 3 november 2011

"Naglarbymordet"

Jag läser i min Pappas memoarer:

Händelser i mitt liv som berört mig illa:
  • När jag som 7-åring förstod att något hemskt hänt i byn 1929 när släktingen Einar Hellberg blev mördad i sin bostad. Naglarby levde i skräck i flera år och vi unga fick alltid lyssna till de äldres samtal om själva mordet, som aldrig blev uppklarat.

I Naglarby inträffade 1929 det så kallade Naglarbymordet, som ägde rum 1929 i byn Naglarby i Dalarna. Händelsen och den efterföljande mordutredningen blev mycket uppmärksammat och omskrivet i den svenska rikspressen. Den stora uppmärksamheten och förväntningarna på en lösning anses i efterhand ha försvårat utredningen. Flera gripanden skedde, men de misstänkta fick släppas i brist på bevisning. Något motiv för mordet stod inte att finna och fallet förblev ouppklara
Detta mord tillhör de s.k. klassiska morden.
Måndagsnatt den 4 mars 1929 mördades den 37-årige Einar Hellberg med bl.a. av ett avbrutet kvastskaft.
Helleberg var ogift och hade inga barn och arbetade bl.a. som flottare på Torsångs skiljeställe.
Stugan blev kort tid efter mordet riven.
Ja brottsplatsen var definitivt förstörd med alla dessa nyfikna som hade vandrat ut och in i stugan där offret låg. Även om polisen möjligheter inte var som idag så gjorde ju inte detta saken bättre precis.
Det fanns dock ett par vittnen som såg mördaren när han lämnade Hellbergs stuga. Det enda de hade behövt göra vara att tända belysningen när han försvann ut genom portlidret mot vägen. Dock gjorde ingen detta.
Riktigt ruskig histora.
Jag själv minns att den berättades när jag var liten.
Sköt om er!
Kram Mimmi


1 kommentar:

  1. Tack för fortsättningen,på de gamla historierna..Trevlig helg vännen ♥ kramiz Jessica

    SvaraRadera

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi