torsdag 30 december 2010

"Husqvarna Mikado"


I våras hittade jag en gjutjärnskamin på blocket som jag verkligen ville ha, så vi begav oss till Avesta och köpte den, den stod i ett garage, dammig och inte använd på många år. Jag gjorde ren den och satt den bredvid mitt stora vita skåp. Jag har den mest som prydnad, men har värmeljus i den emmelanåt, det blir faktiskt väldigt varmt av den. Att kaminen kunde tjäna både som värmekälla och som prydnad i hemmet satsade Husqvarna på med sin ytterst eleganta serie Mikado, introducerad omkring 1905. Mikadokaminerna var en sorts salongskaminer för kol eller koks med invändiga kanaler av eldfast tegel och med handmålad emaljdekor på utsidan. Ja, jag tycker så mycket om den.. Mimmi ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi